onsdag den 9. januar 2008

Velkommen

Velkommen til min blog.
Planen er, at skrive om afslutningen af arbejdet med en afhandling om flere historiske emner. I al korthed handler det om en gruppe menesker, som var engageret i demokrati og statsborgerskab, og som i første omgang omsatte dette engagement i de første børnehaver, dernæst skiftede nogle af dem fokus og var faktisk blandt initiativtagerne til demokratiseringprocessen i Danmark. Resultatet var Grundloven af 1849. Kredsen omtales som en del af de nationalliberale, der var medicinere, præster, købmænd og officerer blandt dem også.
Dernæst, og jeg skriver fortsat om disse folk fra Danmarks guldalder, det viser sig, at nogle af dem var grundtvigianere, ja, selveste Grundtvig var involveret i både et asyl og en asylskole i rigtigt mange år. Så mere var han altså ikke i mod skoler.

Disse to perspektiver på statsborgerskabet og den pædagogiske historie er ikke præsenteret i Danmark tidligere. I små brudstykker, skævvridninger, ufuldstændige beretninger er udgivet som dækkende helheden, men ikke sammenfattende beskrivelse, og heller ikke en skildring, som rækker ud over den snævre institutionshistorie.

Der er mange udfordringer i at skrive denne historie.
Jeg har valgt en tematisk organisering af indholdet, i modsætning til en kronologisk. Og jeg forsøger at afslutte min beretning omkring 1849, men den grundtvigianske side af sagen har det med at stikke hovedet frem, langt op i 1860érne.
Det er svært, at afgrænse den udenlandske indflydelse på begivenhederne i København, og enkelte forhold, som burde være bekendt i Danmark,- som swdenborgianernes indflydelse på småbørnspædagogikken-, bliver ganske enkelt over hovedet ikke omtalt i dansk pædagogisk litteratur. Så... stoftrængsel, udfordringer hvad angår de redaktionelle processer.

Endelig bøvler jeg rigtigt meget med sproget, tonen, genren. Og måske er det i virkeligheden det, som jeg bruger mest tid på nu, hvor jeg er ved at gennemgå afhandlingen for sidste gang.

Det er min ambition at bruge bloggen som en forsker-dagbog. Så mere personlige ting er denne blog udvedkommen, i et hvert fald ind til vidre.

Ingen kommentarer: